Nedennevnte er kun et utdrag fra noen punkter i Race Regulations. Alle løperne må sette seg inn i Race Regulations i sin helhet i forkant av påmeldingen.

Rennkontor

Rennkontoret er på kommunehuset på Setermoen og har følgende åpningstider;

fredag 5. april kl. 11.00 – 20.00

Lørdag 6. april kl. 08.00 – 10.30

Tidtaking

I år, som i fjor er det innført netto-tid, noe som betyr at tiden starter i det hver enkelt løper passerer Startstreken. Tidtakerbrikken er festet på startnummer, slik at startnummer må bæres korrekt foran på brystet og skal være synlig til enhver tid gjennom hele løpet. Startnummer er odel og eie etter løpet. For eliteklassen gjelder egne bestemmelser.

Starttid og cut-off tid

Start klokken 10:00 for damer elite og klokken 10:30 for alle øvrige løpere.

Cut-off-tidene er som følger;

  • Orta kl. 14.00
  • Kampenhytta kl. 15.00

Parkering og transport

Parkering for løperne blir også i år på «Vaskeritomta» på sørsiden av Rema 1000 Bardufoss. Derfra blir det satt opp buss til Artillerisletta før start. Løperne kan også parkere på Artillerisletta. Det er egne handicap-parkeringsplasser helt oppe ved Skihuset på Rustahøgda og ved Bardufoss videregående skole (stedet for premieutdeling).

Parkeringsarealene ved Rustahøgda er forbeholdt publikum, og parkeringen ved både «Vaskeritomta», Artillerisletta og Rustahøgda er gratis.

For de som enda ikke har meldt seg på anbefales det å bestille bussbillett samtidig som man melder seg på Reistadløpet. Dette vil gjøre det enklere både for deg som løper, for oss som arrangør og for busselskapet som transportør. For de som ikke har kjøpt bussbillett ifm påmeldingen er det mulig å kjøpe bussbillett der-og-da enten med Vipps eller med kort (iZettle kortautomat). Prisen er kr. 125,- pr. tur.

Vi har bussavganger fra Bardufoss Hotell, fra «Vaskeritomta» ved Rema 1000, fra Målselv Fjellandsby, Rundhaug Gjestegård og Haraldvollen og ruteplanen er som følger;

Før løpsstart

  • Målselv Fjellandsby via Rundhaug Gjestegård til Setermoen
    • Kjører fra Målselv Fjellandsby kl. 07.45 –
    • Rundhaug Gjestegård kl. 08.15 –
    • Ankomst Setermoen kl. 09.00
  • Haraldvollen via Bardufoss Hotell og Bardufosstun til Setermoen
    • Kjører fra Haraldvollen kl. 07.50 –
    • Bardufoss hotell kl 08.10 –
    • Bardufosstun kl 08.25, fremme på Artillerisletta etter ca 30 minutter.
  • «Vaskeritomta» ved Rema 1000 – Bardufoss
    • Kl. 08.30 – 08.45 – 09.00, fremme på Artillerisletta etter ca 30 minutter.

Etter løpet

  • Rustahøgda – «Vaskeritomta» ved Rema 1000
    • Kontinuerlige shuttlebusser fra kl. 12.30 til 16.10.
  • Rustahøgda – Setermoen
    • Kl. 1600, 16.30 og 17.00, fremme på Artillerisletta etter ca 30 minutter.
  • Rustahøgda – Målselv Fjellandsby via Rundhaug Gjestegård
    • Kl 1700

Vi ber tilkjørende løpere sjekke muligheter for samkjøring/bruk av offentlige transportmidler for å begrense miljøutslippene. Beregn for øvrig god tid da det kan være mye trafikk løpsdagen.

Bagasjehåndtering for løperne – fra Start til Mål

Som tidligere tilbyr vi denne tjenesten også for årets Reistadløp. Vi ønsker å ta godt vare på deltakernes bagasje, også i tilfelle nedbør. Derfor må bagasjen legges i plastsekker ved innlevering. Gjennomsiktige plastsekker deles ut på rennkontoret eller ved innlevering av bagasjen. I posen med startnummeret finnes det én lapp som skal festes utenpå sekken. Maks 3 kilo pr. person. Eliteløperne med start kl. 10.00 (damer) og 10.30 (menn) har egen varebil som vil være godt merket til dette. Tur- og trimløpere med start kl. 10.30 plasserer bagasjen sin ved Reistadløp-traileren som er godt synlig på Startarenaen. Etter målgang vil eliteløperne finne igjen sin bagasje like ved skihuset. Tur- og trimløpere vil finne igjen sin bagasje i området på østsiden av Bardufoss Storhall.

Bardufosshallen revet – endringer ifht garderober og dusjmuligheter, blomsterseremoni, premieutdeling, kafeteria

I og med at vår faste arena for garderober, dusjing, premieutdeling og kafeteria, Bardufosshallen, er revet blir det endringer på dette.

Garderober og dusjmuligheter

I og med at Bardufosshallen er revet er det også litt begrenset garderobe- og dusjmuligheter. Det er garderober og dusjmuligheter ved Bardufoss Storhall som kan benyttes vederlagsfritt. Det vil også være mulig å dusje på Polarbadet. Dette koster kr. 50,- og betales når du kommer til Polarbadet. Polarbadet tilbyr forøvrig 25 % rabatt på inngang for løperne og deres familier. For priser se Polarbadets hjemmesider.

Blomsterseremoni

Ski Classics’ 50-kilometer har ett spurtpunkt (Storlømyra), samt ett ikonisk klatrepunkt (Orta), mens Reistadløpet 34 km har to sprintpunkt. Det første er på Orta og det andre er på Kampenhytta. Det er egne pengepremier for alle disse spurt- og klatrepunktene.

Blomsterseremoni gjennomføres ved Ski Classics-traileren ca 15 minutter etter målgang for Eliteløperne.  Vi forventer at blomsterseremonien blir ca k. 12.45. Her spilles nasjonalsangen til de respektive vinnerne. Dette TV-overføres og vi ønsker at flest mulig stiller som publikum for å gjøre stas på vinnerne. En egen hymne for Ski Classics blir også spilt. 


Premieutdeling

Premieutdelingen gjennomføres ved Bardufoss Videregående Skole med start ca kl. 15.00. Både Bardufoss Videregående Skole og Bardufoss Ungdomsskole ligger på Rustahøgda (se kart side 16 i avisa).

Løpere som har gjennomført løpet et visst antall ganger får merke eller medalje. Disse hentes ved premiebord:

  • 1. og 3. gang: Merke
  • 5. gang: Bronsemedalje
  • 8. gang: Sølvmedalje
  • 12. gang: Gullmedalje

Premiering for Adelskalender er som følger: 

  • 18 ganger: Bronsestatuett
  • 24 ganger: Sølvstatuett
  • 30 ganger: Gullstatuett
  • 36 ganger: Diplom i ramme
  • 45 ganger: Litografi av Ole Reistad, laget av Alvin Jensvold
  • 50 ganger: Mugge med blomst

Damer som har gjennomført løpet 40 ganger og herrer som har gjennomført løpet 50 ganger trer inn blant «Reistadløpslegendene», og disse får en ekstra oppmerksomhet.

Kafeteria

Det er kafeteria ved Bardufoss Videregående Skole.

Waste area

I traseen er det “Waste area» både før og etter mat- og drikkestasjoner, samt ved noen andre punkter langs traseen. Vi ber dere benytte disse områdene når dere må kaste søppel (drikkeflasker, kopper/beger, gel-tuber mm) langs traseen. Ikke kast søppel i skogen eller langs andre deler av traseen da dette er lite miljøvennlig og vil være utfordrende for oss som arrangør å plukke opp. Hvis noen kaster søppel utenfor “Waste area” vil det bli sanksjonert mot eller de kan bli diskvalifisert.

Start og mål

denne linken finner dere arenakart for start- og målområdet.

Tapt og funnet

Dersom man glemmer eller mister noe så kontakter man lederen på rennkontorene som følger;