BESKRIVELSE

START – STORLØMYRA : 5,5 km

Starten på Reistadløpet er felles for begge distanser på 112 mo.h. Like etter start går man over Grønn Høyde (131 moh) før man går i et flatt terreng til man krysser E6 etter 3,5km (127 moh). Fra E6 går man noen bakker opp mot skistadion på Storlømyra etter 5,5 km (160 moh). Her er den første mat- og drikkestasjonen.

STORLØMYRA – FOSSMYRA : 8,5 km

Ut fra skistadion følger begge løypene en flat løype inn mot Fossmyra og denne biten av løypa er ganske flat.

FOSSMYRA – ORTA : 14 km

Etter Fossmyra begynner man klatringen opp mot Orta som ligger 659 moh. Opp til 10,5 km går det slakt oppover og man befinner seg 304 moh før man begynner på de tøffe bakkene. De hardeste bakkene er 700 meter og tar deg 125 meter høyere opp til ca. 430 moh. Herfra opp til Orta går det jevnt oppover med noen små bratte bakker. Mat og drikke får du etter ca. 13,5km (597 moh) – 500 meter før spurt- og klatrepunktet. Spurt- og klatrepunktet ligger på ca. 630 moh. Etter at dette punktet er passert kjører man ned en bakke før man klatrer opp til løypas høyeste punkt på 659 moh.

ORTA – KAMPENHYTTA : 21 km

Fra løypas høyeste punkt kjører man ned gjennom Grønnlidalen. Nesten 6 kilometer med nedoverbakke tar deg fra 659 moh til 375 moh. Når man kommer i bunnen av bakken er det en liten bratt stigning opp mot Kampenhytta (414 moh) hvor du finner toalett, mat og drikke. Det er et spurtpunkt på Kampenhytta for de som går 34 km.

KAMPENHYTTA – ØVERLITJØNNA : 25,5 km

Ut fra Kampenhytta går man over noen flate myrområder før man begynner på Sæterbakkene (450 moh). På slutten av myrene bryter 50km av mot høyre fra denne løypa. Løypa er smal og selv om bakkene ikke er så bratt som opp til Orta velger mange å gå fiskeben opp de bratteste delene mot Øverliskaret. Like etter dette er det en bratt bakke som tar deg opp 25 høydemeter til 504 moh. Når du er på toppen av denne bakken ser du matstasjonen som ligger på enden av Øverlitjønna etter 25,5 km.

ØVERLITJØNNA – SUNDLIFJELLET : 29 km

Når man går fra matstasjonen på Øverlitjønna må man kjøre ned mot Sukkertoppen. I bunnen av bakken etter 26,5 km er det en bratt overgang fra nedoverbakke til oppoverbakke. Denne bør man være oppmerksom på. Etter å ha klatret opp til Sukkertoppen (490 moh) kjører man ned 1 km til foten av Sundlifjellet (412 moh). Bakken opp til toppen av Sundlifjellet er 1,2 km og tar deg til 469 moh.

SUNDLIFJELLET – KOFFERTKRYSSET : 32,5 km

Når man kjører ned fra Sundlifjellet får man stor fart og nederst i bakken er det en sving som kan være vrien å ta i stor fart. Ved BOIF-lavvoen nederst i bakken etter 30,5km (394 moh) bryter 50km ut til høyre fra løypa. Etter 32 km kommer 40km tilbake inn i samme løype. Like før Koffertkrysset (410 moh) begynner nedkjøringen til stadion og målområdet

KOFFERTKRYSSET – MÅL : 35 km

Bakken ned fra Koffertkrysset gir deg god fart. De profesjonelle løperne får opp mot 70 km/t på skiene ned her. Nederst i bakken etter 33,3 km (268 moh) er det en sving til venstre som kan være vanskelig å ta i høy fart. Etter dette er det lett nedoverbakke til man kommer inn på stadion (194 moh). Inne på stadion går man en liten runde før man passerer mål.